15 november 2013

21 Maart 1868 Van Rottm naar Amsterd. buitenom

21 Maart 1868
Verleden week kregen we een boot te expediteren van Rottm naar Amsterd. buitenom. —
Of het denkbeeld mij te wonderlijk voorkwam of hoe dan ook, ik droomde ’s nachts dat ik meeging en besloot die droom werkelijkheid te maken: erover sprekende vond (ik) er veel liefhebbers voor & zoo was het dat wij op zondag 15 dezer per Holyrood Capt Weddels, te half negen ’s morgens naar Helvoet vertrokken.
Wegens oponthoud met schutten waren (we) niet over de “Bar” dan 8 uur.

De zee was prachtig stil en effen als een spiegel waarin zich echter geen blaauwe lucht of middagzon in afspiegelde want de lucht was eentonig grijs & vochtig & weldra bevonden we ons in een dikke mist waardoor we zoo goed mogelijk heen sukkelden & avonds te 12 uur te Nieuwediep arriveerden.

Te acht uur werden we ingeklaard & vertrokken (we) de Zuiderzee langs, voorbij Wieringen en Urk naar Amsterdam. —
Waar (ik) een paar dagen vertoefde & (mij) zoo goed mogelijk amuseerde tot het aanhoudende slechte weder mij noodzaakte weder naar huis te keeren. —

Geen opmerkingen:

Een reactie posten